Verhuis checklist

Voorbereidende taken op je verhuis, als het kan 2 tot 3 maanden op voorhand. De zaken die evengoed online kunnen gebeuren, hebben we in blauw gezet

  • Kies en reserveer een verhuisbedrijf voor je favoriete verhuisdatum. Stel je volgende vragen bij je keuze: komt deze uit de streek (oud of nieuw adres), is het een erkend verhuizer, krijgt de firma goede beoordelingen, verloopt het eerste contact vlot.
  • Eenmaal bevestiging van je definitieve verhuisdatum: doe een rondvraag bij familie en vrienden van wie een handje kan toesteken, rechtstreeks of onrechtstreeks.
  • Eventueel regelen van opvang voor de kinderen & huisdieren voor op de dag zélf.
  • Je contracten, abonnementen, lidmaatschappen opzeggen of laten overplaatsen. Het gaat onder meer over: huurovereenkomsten, banken, verzekeringen, contracten elektriciteit, gas, water, telecom, poetshulp, abonnementen tv, krant, tijdschriften.
  • De beide gemeentebesturen informeren over uw adreswijziging.
  • Hetzelfde voor Bpost en vragen uw post tijdelijk door te sturen naar het nieuw adres.
  • Een  verzameling kartonnen dozen en ander stevig verpakkingsmateriaal aanleggen.
  • Nadenken over wat je zeker niet zult meenemen en wat zoal op tweedehands te publiceren, aan de kringloopwinkel of geïnteresseerden te geven, uit te delen, naar het recyclagepark te brengen. Vergeet eventueel zolder, tuinhuis en kelder niet. Ook nemen wij afval mee aan een meerprijs.
  • De beide gemeentebesturen informeren over uw adreswijziging, alsook het werk.
  • Anticiperen op de nieuwe bestemming: wat moet er opgemeten, aangekocht of aangevraagd te worden? Hoe zit het met de voorzieningen die je nodig zult hebben?

Voorbereidend werk ongeveer enkele dagen en weken voordien

  • Zo nodig parkeerplaats reserveren van standaard 20 m of meer, dit bij je bij je ex- en/of toekomstige gemeente. Wil je voor deze dienst op ons een beroep doen: we hebben er ervaring mee. Heb je vragen: stel ze aan Janick: 0496/53.05.10​. Voor ontlening van parkeerborden kun je evenzeer bij ons terecht: zie verhuismateriaal.
  • Indien van toepassing: regelen van opvang voor de kinderen en huisdieren.
  • Nog maar eens op dozenjacht gaan: viseer de extra stevige exemplaren, zorg ook voor beschermmateriaal zoals papier, noppenfolie enz. Alle inpakgerief waaronder speciale kledingdozen voor de hangende stuks kan je eveneens bij ons bestellen.
  • Tweede sorteerronde: neem kamer per kamer 2 dozen: één voor het materiaal dat je wil behouden, één waarin het afgedankt gerief terechtkomt. Wat gooi je beter weg? Spullen die je al meer dan 2 jaar niet meer gebruikt wegens passé, kapot, dubbel, …
  • Reeds beginnen met inpakken van zaken die je amper of momenteel niet gebruikt. Voor kledij is het misschien nog wat vroeg maar een selectie maken kan geen kwaad, bijvoorbeeld winter/zomer, m/v, beneden/boven.
  • De dozen oordeelkundig opvullen: het gewicht goed verdelen, niet overladen, de zwaarste items in de kleinere dozen steken en vice versa, breekbaar en onbreekbaar mixen, de dozen markeren naargelang hun eindbestemming (keuken, living, slaapkamer 1, slaapkamer 2, badkamer, berging, garage, tuinhuis, …)
  • Zo nodig: meubelen demonteren en de vijzen, moeren, sleutels in zakjes verzamelen. Dit doen wij zelf ook zonder meerprijs.
  • Afkoppelen van huishoudtoestellen; diepvriezer en koelkast laten ontdooien; bij de wasmachine zet je best de trommel vast.

De dag zélf: herleidt de stress tot quasi nul en werk met een ervaren & erkend verhuisbedrijf

  • Je fysieke aanwezigheid is natuurlijk belangrijk om ons de laatste aanduidingen en richtlijnen te geven.
  • Kleine kostbaarheden zoals juwelen, geld, bankkaarten en waardepapieren neem je best tot handbagage.
  • Korte rondleiding met onze verhuizers zodat ze een overzicht krijgen waardoor ze de vrachtwagen optimaal kunnen stapelen.
  • Containerservice voor overgebleven afgedankt gerief mits kleine vergoeding. Hetzelfde geldt voor de finale opkuis van uw voormalig pand tot ready to move in.
  • Zijn sowieso voor onze rekening: kastdeuren en -schoven fixeren, doeltreffende afscherming aanbrengen om schade aan uw goederen.
  • Leeghalen van de ex-woning, laden, alles goed beschermen en vast hangen.
  • Het transport naar uw nieuw onderkomen: behoedzaam, voorzichtig, met inachtneming van alle verkeersregels, volgens de meest gunstige routebeschrijving.
  • Uitladen verhuiswagen en alles op de aangeduide plaats zetten in de nieuwe locatie.
  • Opnieuw ineensteken meubilair en andere deelbare stukken.
  • Het aansluiten van alle toestellen en apparaten mits check.
  • Afspreken met de vorige en de volgende bewoners om de meterstanden van elektriciteit, gas en water op te nemen en af te tekenen, de sleutels te overhandigen en de eventuele waarborgen te regelen.
  • Eens de verhuizers de deur uit: acclimatiseren en eventjes volop genieten van uw nieuwe situatie. Dat uitpakken volgt nog wel.
  • Verder verkennen van de nieuwe omgeving in kader van: shopping, ontspanning, sport, cultuur, evenementen, openbaar vervoer, gezondheidszorg,

Wil jij ook zonder zorgen verhuizen? Contacteer dan DVH